Zima byla průměrná, náklady za zimní údržbu silnic vysoké
Zlínský kraj - Skončilo další období zimní údržby silnic. Ředitelství silnic Zlínského kraje má k dispozici souhrnné výsledky zimní údržby silnic II. a III. třídy v kraji za uplynulé zimní období 2023/2024 do konce března. Výkony silničářů se příliš nelišily od dlouhodobějších průměrů. Náklady se však vlivem rostoucích cen zvyšují.
Ředitelství silnic Zlínského kraje převzalo od všech čtyř organizací Správa a údržba silnic, sdružených pod označením „Sdružení SÚS 2022“, faktury za práce při udržování sjízdnosti silnic v zimním období od loňských podzimních měsíců do konce března 2024. Po jejich zaúčtování je zřejmé, že uplynulá zima vyžadovala na silnicích víceméně obvyklé množství zásahů v podobě pluhování a posypu, jak to odpovídá průměrům z minulých pěti nebo deseti let.
„Uplynulé zimní období patřilo jako celek z hlediska výkonů zimní údržby silnic k těm víceméně průměrným. Vydatnému sněžení jsme museli čelit v několika dnech za sebou na začátku prosince a potom ještě před Štědrým dnem. Tehdy musela být nasazena veškerá technika, která byla pro zimní údržbu v pohotovosti. Nezaznamenali jsme během zimy žádnou krizovou nebo kalamitní situaci. Přesto v důsledku rostoucích cen náklady na zimní údržbu krajských silnic rostou a v uplynulé sezoně se vyšplhaly na rekordní výši 153,5 milionu korun. Ano, zima je pro nás drahá,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
Srovnání nákladů a výkonů zimní údržby silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji za zimní období 2023/24 s rokem 2022/23 a s průměrem předchozích pěti a deseti let
Období |
Náklady |
Pluhování |
Posyp |
Spotřeba sůl |
Spotřeba inert |
|
tis. Kč |
km |
km |
t |
t |
Zima 2023/24 |
153 509 |
119 409 |
174 780 |
9 158 |
15 333 |
Zima 2022/23 |
130 167 |
119 971 |
175 712 |
8 106 |
15 721 |
Pětiletý průměr |
107 827 |
121 971 |
175 680 |
7 783 |
16 002 |
Desetiletý průměr |
92 757 |
114 871 |
161 253 |
6 786 |
14 778 |
Grafické srovnání nákladů ŘSZK na zimní údržbu silnic od sezony 2004/2005
Silničáři ve Zlínském kraji udržovali v uplynulém zimním období 813,2 kilometru (48 %) nejzatíženějších silnic chemickým posypem (solením), na 873,5 kilometru (52 %) byl použit inertní posyp (kamennou drtí). V kraji bylo vyčleněno jen 90 kilometrů silnic III. třídy s malým dopravním významem (5 % krajských silnic), které se v zimě neudržovaly. „Do budoucna to vypadá, že poroste podíl silnic s chemickým posypem. V minulosti bylo solení dražší, ale dnes už v tom přestává být rozdíl, protože posypová kamenná drť se stává méně dostupnou a zdražuje a také vyžaduje větší náklady při úklidu po zimě. Sůl však není vhodná na povrchy vozovek, které již nejsou v nejlepším stavu, protože víc než inertní posyp urychluje tvoření výtluků a narušování vozovek při zamrzání a odtávání vody, která vniká do prasklin,“ dodal ředitel ŘSZK Bronislav Malý.