Zima byla průměrná, náklady za zimní údržbu silnic vysoké

Zlínský kraj - Skončilo další období zimní údržby silnic. Ředitelství silnic Zlínského kraje má k dispozici souhrnné výsledky zimní údržby silnic II. a III. třídy v kraji za uplynulé zimní období 2023/2024 do konce března. Výkony silničářů se příliš nelišily od dlouhodobějších průměrů. Náklady se však vlivem rostoucích cen zvyšují.

Ředitelství silnic Zlínského kraje převzalo od všech čtyř organizací Správa a údržba silnic, sdružených pod označením „Sdružení SÚS 2022“, faktury za práce při udržování sjízdnosti silnic v zimním období od loňských podzimních měsíců do konce března 2024. Po jejich zaúčtování je zřejmé, že uplynulá zima vyžadovala na silnicích víceméně obvyklé množství zásahů v podobě pluhování a posypu, jak to odpovídá průměrům z minulých pěti nebo deseti let.

„Uplynulé zimní období patřilo jako celek z hlediska výkonů zimní údržby silnic k těm víceméně průměrným. Vydatnému sněžení jsme museli čelit v několika dnech za sebou na začátku prosince a potom ještě před Štědrým dnem. Tehdy musela být nasazena veškerá technika, která byla pro zimní údržbu v pohotovosti. Nezaznamenali jsme během zimy žádnou krizovou nebo kalamitní situaci. Přesto v důsledku rostoucích cen náklady na zimní údržbu krajských silnic rostou a v uplynulé sezoně se vyšplhaly na rekordní výši 153,5 milionu korun. Ano, zima je pro nás drahá,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý. 

Srovnání nákladů a výkonů zimní údržby silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji za zimní období 2023/24 s rokem 2022/23 a s průměrem předchozích pěti a deseti let

Období

Náklady

Pluhování

Posyp

Spotřeba sůl

Spotřeba inert

 

tis. Kč

km

km

t

t

Zima 2023/24

153 509

119 409

174 780

9 158

15 333

Zima 2022/23

130 167

119 971

175 712

8 106

15 721

Pětiletý průměr

107 827

121 971

175 680

7 783

16 002

Desetiletý průměr

92 757

114 871

161 253

6 786

14 778

 

Grafické srovnání nákladů ŘSZK na zimní údržbu silnic od sezony 2004/2005

Silničáři ve Zlínském kraji udržovali v uplynulém zimním období 813,2 kilometru (48 %) nejzatíženějších silnic chemickým posypem (solením), na 873,5 kilometru (52 %) byl použit inertní posyp (kamennou drtí). V kraji bylo vyčleněno jen 90 kilometrů silnic III. třídy s malým dopravním významem (5 % krajských silnic), které se v zimě neudržovaly. „Do budoucna to vypadá, že poroste podíl silnic s chemickým posypem. V minulosti bylo solení dražší, ale dnes už v tom přestává být rozdíl, protože posypová kamenná drť se stává méně dostupnou a zdražuje a také vyžaduje větší náklady při úklidu po zimě. Sůl však není vhodná na povrchy vozovek, které již nejsou v nejlepším stavu, protože víc než inertní posyp urychluje tvoření výtluků a narušování vozovek při zamrzání a odtávání vody, která vniká do prasklin,“ dodal ředitel ŘSZK Bronislav Malý. 

 

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.