Krajské silnice jsou v nejlepším stavu za posledních patnáct let
Zlínský kraj - Výrazným zlepšením stavu povrchu vozovek silnic II. a III. třídy během tohoto roku se může pochlubit Ředitelství silnic Zlínského kraje. Celková „známka“ hodnocení krajských silnic se zlepšila z loňského stavu 3,32 na letošní 3,24 a je nejlepší za posledních patnáct let, kdy jsou vozovky posuzovány specializovanou firmou podle stejných kritérií.
„Do oprav silnic investujeme nejvíce peněz v historii kraje. Letos jsme zahájili stavby za více než miliardu korun. Díky tomu se nám daří snižovat počty úseků, které jsou v havarijním stavu. Celou dobu usilujeme o to, aby se dopravní infrastruktura v našem kraji rozvíjela, a jsem rád, že jsme v tom úspěšní. Je to ohromný posun oproti předchozím rokům,“ říká náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Radek Doležel.
Průměrná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji se na pětibodové stupnici zlepšila z loňské hodnoty 3,32 na letošních 3,24. Stav krajských silnic podle hodnocení specializované firmy je letos ve Zlínském kraji nejlepší z celého období posledních patnácti let, kdy jsou aplikována stejná kritéria příslušného technického předpisu.
Za poslední rok přibylo vozovek ve výborném (1) stavu, naopak výrazně se zmenšil podíl vozovek s hodnocením havarijní (5).
„Do hodnocení stavu povrchu vozovek se jednoznačně promítá množství prostředků, které můžeme v každém roce vynaložit na rekonstrukce a plošné obnovy povrchů. Letos jsme dostali od Zlínského kraje včetně dodatečných posílení rozpočtu 390 milionů korun na investiční stavby a 162 milionů korun na neinvestiční plošné obnovy povrchů. Mohli jsme pro tyto účely čerpat také dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 206 milionů korun (z toho téměř 88 milionů na investiční stavby) a prostředky EU z Integrovaného regionálního operačního programu ve výši 62 milionů korun,“ uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.
V tomto roce probíhalo na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji 25 investičních staveb (včetně několika mostů) o celkové délce 34 kilometrů. Některé budou pokračovat i v roce 2025. Plošné obnovy povrchu (souvislé nové živičné koberce) kromě toho získaly silnice II. a III. třídy v celkové délce 77 kilometrů. Ve správě ŘSZK je ve Zlínském kraji 1 770 kilometrů silnic II. a III. třídy a 729 mostů v celkové účetní hodnotě přes 13 miliard korun.
ŘSZK si objednává hodnocení stavu povrchu vozovek II. a III. třídy (tedy silnic ve vlastnictví Zlínského kraje) u nezávislé externí firmy PavEx® Consulting Brno každoročně k datu 30. září. Stav povrchu vozovek se hodnotí podle kritérií daných technickým předpisem TP 87. Vozovky jsou podle svého rozsahu porušení zařazovány do pěti kategorií: 1 - výborný stav, 2 - dobrý stav, 3 - vyhovující stav, 4 - nevyhovující stav, 5 - havarijní stav.
Výsledná „známka“ hodnocení stavu povrchu vozovek byla nejhorší v letech 2013 a 2014 (3,61). Od té doby se s drobnými meziročními výkyvy mírně zlepšuje až k současnému stavu.
Některé další podrobnosti, tabulky a grafy z posledního hodnocení stavu povrchu vozovek i z předchozích let jsou dostupné na internetových stránkách ŘSZK.