Kraj má zájem o rozvoj dopravní telematiky
Zlín - Vzniká koncepce „Inteligentní řešení řízení dopravy ve Zlínském kraji". Specializovaná firma již zahájila schůzky se zúčastněnými subjekty. První proběhla 12. května na půdě Ředitelství silnic Zlínského kraje.
Zlínský kraj má zájem o vytvoření dlouhodobější koncepce na využití inteligentních systémů v dopravě. Jde o sběr, přenos, správu, zpracování a využití dat z různých dopravních systémů a sdílení těchto informací mezi více subjekty a aplikacemi za účelem zkvalitnění a zefektivnění dopravy v celém kraji. Zpracování a přijetí takové koncepce je jednou z podmínek pro možnost čerpání dotací z evropských fondů na rozvoj a vzájemnou spolupráci různých sektorů dopravní infrastruktury. Podle zadání Odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Zlínského kraje začala tuto koncepci zpracovávat skupina odborníků ze společnosti KPM CONSULT, a. s., Brno.
„V počáteční fázi nám jde o to zjistit u jednotlivých organizací resortu dopravy, jaké telematické systémy již používají, analyzovat, co už je vybudováno, jak se s dopravně telematickými aplikacemi pracuje, a ptát se, co by se na současném stavu mohlo zlepšit nebo co nového by bylo ještě požadováno. Jde o to, aby nevznikaly elektronické aplikace, které využívají stejná data, ale vzájemně spolu nekomunikují," řekl vedoucí týmu František Kopecký.
Do oblasti dopravní telematiky patří například signální plány světelně řízených křižovatek a jejich propojování do zelené vlny, úsekové měření rychlosti, měření dopravních intenzit, sledování incidentů na dopravní infrastruktuře apod., ale také celý integrovaný systém veřejné dopravy, její dispečerské řízení, informační systémy pro cestující, jako jsou například panely na zastávkách či předávání informace o zpožděních na internetu apod.
První schůzka specialistů z KPM CONSULT, a. s., Brno se uskutečnila ve Zlíně 12. května na půdě Ředitelství silnic Zlínského kraje. Její významnou součástí byla také exkurze na dispečinku zimní údržby silnic Správy a údržby silnic Zlínska. „Informovali jsme zpracovatele telematické koncepce o využívání meteorologických dat, o meteostanicích a kamerách přímo v terénu, o systému vážení projíždějících vozidel nebo o zveřejňování uzavírek na krajských silnicích. Myslím, že by nám do budoucna mohlo na určitých místech prospět také umístění několika proměnlivých dopravních značek, které by se měnily v závislosti na aktuální dopravní situaci," uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý.