Uplynulá zima byla drsná. Krajské silničáře přišla na 132 milionů
Zlínský kraj - Letos až na začátku května může Ředitelství silnic Zlínského kraje sečíst všechny faktury za zimní údržbu silnic uplynulé sezony 2020/2021. V důsledku dlouhotrvající chladné zimy se pluhovalo a posypávalo ještě i v dubnu. Konečná bilance zimy není radostná: za zmírňování následků povětrnostních vlivů se na krajských silnicích utratilo 132 milionů korun, což je výrazně více, než jaký byl průměr minulých pěti i deseti let.
Zákonem stanovené období zimní údržby silnic s pevnými časovými limity pro zmírňování následků povětrnostních vlivů končí již 31. března. V roce 2021 však silničáři museli výjimečně vyjíždět do terénu se sypači ještě i po řadu dní v dubnu. Proto je také možno udělat závěrečnou bilanci výkonů a nákladů zimní údržby až na začátku května.
„Zatímco o loňské zimě jsme hovořili jako o třetí nejmírnější za posledních 19 let, letošní zima se řadí mezi ty nejsilnější. Z hlediska výkonů a nákladů zimní údržby krajských silnic překonala výrazným způsobem nejen hodnoty loňské sezony, ale i pětiletý a desetiletý průměr minulých sezon," konstatoval ředitel ŘSZK Bronislav Malý a dodal: „Přesto - byť se zvýšenými náklady - se nám dařilo udržovat silniční síť po celou zimu ve sjízdném stavu. Během zimy nevznikly žádné kalamitní situace ani vážné dopravní komplikace."
Tabulka:
Srovnání nákladů a výkonů zimní údržby krajských silnic před rokem a letos a průměrné hodnoty z předchozích pěti a deseti let
Období |
Náklady |
Pluhování |
Posyp |
Spotřeba sůl |
Spotřeba inert |
|
tis. Kč |
km |
km |
t |
t |
Zima 2019/2020 |
63 872 |
35 679 |
94 567 |
3 628 |
10 178 |
Zima 2020/2021 |
132 269 |
169 954 |
236 834 |
10 947 |
21 464 |
Průměr 2015/16 – 2019/20 |
83 790 |
107 205 |
154 872 |
6 524 |
13 962 |
Průměr 2010/11 – 2019/20 |
89 623 |
154 565 |
167 208 |
6 027 |
17 194 |
Pokud jde o uplynulou zimní sezonu, největší výkony zimní údržby silnic byly na krajských silnicích zaznamenány v lednu a v únoru. Podle rozdělení kraje na čtyři okresy měl největší potřebu zimních zásahů silničářů okres Vsetín, nejméně se pluhovalo a posypávalo na Kroměřížsku.
„Drsnější uplynulá zima se bohužel projevila i na větším množství výtluků na vozovkách, takže nyní máme více práce s lokálními vysprávkami," poznamenal provozně-technický náměstek ŘSZK Radek Berecka.
Porovnání nákladů za posledních 20 zimních období zachycuje graf na webu www.rszk.cz. Ukazuje například, že nejnáročnější bylo zimní období 2012/2013, nejmírnější zimou pak byla ta následující v roce 2013/2014. Finanční srovnání zimní údržby silnic je však zkresleno inflací a postupným růstem jednotkových cen za výkony zimní údržby