Během léta a podzimu se obnoví na 396 kilometrů dělicích a vodicích čar
Zlínský kraj - Na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji se každoročně obnoví několik set kilometrů liniového vodorovného dopravního značení. Specializovaná firma přestříkává středové dělicí i okrajové vodicí bílé čáry v období od července do konce listopadu, plošné vodorovné dopravní značení se obnovuje už od června. Ředitelství silnic Zlínského kraje letos vynaloží na obnovu VDZ částku 6,5 milionu korun.
„Pro řidiče je to někdy nepříjemné, když se setkají s mechanismy a skupinou pracovníků, kteří obnovují vodorovné dopravní značení. Ale jsou to nutné práce na údržbě silniční sítě pro zajištění větší bezpečnosti provozu. Prosíme motoristy o ohleduplnost, snížení rychlosti a zvýšenou pozornost," říká ředitel ŘSZK Bronislav Malý. ŘSZK v tomto roce obnoví nástřiky dělicích nebo vodicích čar na silnicích II. a III. třídy v délce asi 396 kilometrů a také přechody pro chodce, dopravní stíny, šipky a označení jízdních pruhů před křižovatkami. Práce budou probíhat až do konce listopadu. Na obnovu VDZ vynaloží ŘSZK v tomto roce 6,5 milionu korun.
Dělicí čáry se aplikují na silnicích s větším dopravním významem. Již nyní to jsou všechny silnice II. třídy a zhruba 30 procent silnic III. třídy. Ze všech krajských silnic (cca 1 760 kilometrů) má středovou dělicí čáru 912 kilometrů silnic. V roce 2001, když byly silnice II. a III. třídy převedeny ze státu do vlastnictví krajů, mělo v našem kraji dělicí čáru jen 436 kilometrů těchto silnic.
Liniové vodorovné dopravní značení (dělicí a vodicí čáry) na krajských silnicích provádí pro ŘSZK firma Osfer Morava z Uherského Hradiště. Plošné vodorovné dopravní značení obnovují organizace Správy a údržby silnic příslušných okresů.
U vodorovného dopravního značení se používají dvě hlavní technologie: nástřik reflexní jednosložkovou barvou, nebo pokládka vrstvy trvanlivého plastu. „Nástřiky barvou na přechodech pro chodce musíme obnovovat každý rok, dopravní stíny a šipky vydrží zpravidla tři roky. Plast je trvanlivější - jeho obnova je potřebná obvykle po pěti letech," upřesnil provozně-technický náměstek ŘSZK Radek Berecka.