Poslední zima se řadí mezi tři nejmírnější za 19 let
Zlínský kraj - Období zimní údržby silnic 2019/2020 skončilo. Silničáři mají za sebou zimu s mimořádně mírným průběhem počasí, malým množstvím srážek, s menší potřebou výjezdů sypačů. Celkové náklady dosáhly necelých 64 milionů korun. Uspořené finanční prostředky proti plánu se využívají na běžnou silniční údržbu a budou mít pro motoristy dlouhodobější efekt.
Dnem 31. března vždy končí zákonem stanovené období zimní údržby silnic a silničáři bilancují. Uplynulé zimní období se zařadilo průběhem počasí mezi tři nejmírnější v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje (od r. 2001). Podle statistiky výjezdů sypačů, pluhování a posypu byla o něco slabší již jen zima 2013/2014, předtím byla co do výkonů srovnatelná ještě mírná zima 2006/2007. Výkony silničářů nyní zůstaly poměrně hluboko pod průměrem posledních pěti let (viz tabulka níže).
Tabulka: Tři nejmírnější zimy za posledních 19 let, pro srovnání loňská zima a průměrné hodnoty za předchozích pět zimních sezon a extrémní zima 2012/2013
Období |
Náklady [tis. Kč.] |
Pluhování [km] |
Posyp [km] |
Spotř. sůl [t] |
Spotř. inert [t] |
---|---|---|---|---|---|
Zima 2013/2014 | 48 573 | 26 783 | 72 928 | 2 494 | 7 174 |
Zima 2006/2007 | 59 040 | 134 560 | 92 249 | 2 743 | 9 974 |
Zima 2019/2020 | 63 872 | 35 679 | 94 567 | 3 628 | 10 178 |
Zima 2018/2019 | 110 530 | 181 010 | 199 582 | 9 018 | 17 682 |
Zima 2012/2013 | 142 380 | 362 791 | 282 497 | 8 704 | 32 811 |
Průměr 2014/2015 - 2018/2019 | 90 079 | 138 616 | 172 157 | 7 093 | 15 655 |
Pokud jde o uplynulou zimní sezonu, největší výkony zimní údržby silnic byly na krajských silnicích zaznamenány v měsíci lednu. Podle rozdělení kraje na čtyři okresy měl největší potřebu zimních zásahů silničářů okres Vsetín, nejméně se pluhovalo na Zlínsku a nejméně posypových materiálů se spotřebovalo na Kroměřížsku.
„Mírné počasí v letošní zimě se pozitivně projevilo na stavu našich vozovek. Evidujeme mnohem méně výtluků a poruch, než je v tomto období obvyklé. Od začátku roku byly navíc provedeny práce, které se většinou realizují až na jaře - výměny dopravních značek, osazení svodidel a zábradlí, pročištění příkop a propustků, údržba silniční zeleně. Finanční objem těchto prací, realizovaných v uplynulých třech měsících, je 41 milionů korun, tedy zhruba stejně, kolik stála v tomto období i zimní údržba," komentoval letošní výsledky zimní údržby silnic ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý.
Porovnání nákladů za posledních 19 zimních období zachycuje graf na webu www.rszk.cz. Ukazuje například, že nejnáročnější bylo zimní období 2012/2013, nejmírnější zimou pak byla ta následující v roce 2013/2014. Finanční srovnání zimní údržby silnic je však zkresleno inflací a postupným růstem jednotkových cen za výkony zimní údržby.