Poslední zima se řadí mezi tři nejmírnější za 19 let

Zlínský kraj - Období zimní údržby silnic 2019/2020 skončilo. Silničáři mají za sebou zimu s mimořádně mírným průběhem počasí, malým množstvím srážek, s menší potřebou výjezdů sypačů. Celkové náklady dosáhly necelých 64 milionů korun. Uspořené finanční prostředky proti plánu se využívají na běžnou silniční údržbu a budou mít pro motoristy dlouhodobější efekt.

Dnem 31. března vždy končí zákonem stanovené období zimní údržby silnic a silničáři bilancují. Uplynulé zimní období se zařadilo průběhem počasí mezi tři nejmírnější v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje (od r. 2001). Podle statistiky výjezdů sypačů, pluhování a posypu byla o něco slabší již jen zima 2013/2014, předtím byla co do výkonů srovnatelná ještě mírná zima 2006/2007. Výkony silničářů nyní zůstaly poměrně hluboko pod průměrem posledních pěti let (viz tabulka níže).

Tabulka: Tři nejmírnější zimy za posledních 19 let, pro srovnání loňská zima a průměrné hodnoty za předchozích pět zimních sezon a extrémní zima 2012/2013

 

Období

Náklady [tis. Kč.]

Pluhování [km]

Posyp [km]

Spotř. sůl [t]

Spotř. inert [t]

Zima 2013/2014 48 573 26 783 72 928 2 494 7 174
Zima 2006/2007 59 040 134 560 92 249 2 743 9 974
Zima 2019/2020 63 872 35 679 94 567 3 628 10 178
Zima 2018/2019 110 530 181 010 199 582 9 018 17 682
Zima 2012/2013 142 380 362 791 282 497 8 704 32 811
Průměr 2014/2015 - 2018/2019 90 079 138 616 172 157 7 093 15 655

 


Pokud jde o uplynulou zimní sezonu, největší výkony zimní údržby silnic byly na krajských silnicích zaznamenány v měsíci lednu. Podle rozdělení kraje na čtyři okresy měl největší potřebu zimních zásahů silničářů okres Vsetín, nejméně se pluhovalo na Zlínsku a nejméně posypových materiálů se spotřebovalo na Kroměřížsku.

„Mírné počasí v letošní zimě se pozitivně projevilo na stavu našich vozovek. Evidujeme mnohem méně výtluků a poruch, než je v tomto období obvyklé. Od začátku roku byly navíc provedeny práce, které se většinou realizují až na jaře - výměny dopravních značek, osazení svodidel a zábradlí, pročištění příkop a propustků, údržba silniční zeleně. Finanční objem těchto prací, realizovaných v uplynulých třech měsících, je 41 milionů korun, tedy zhruba stejně, kolik stála v tomto období i zimní údržba," komentoval letošní výsledky zimní údržby silnic ředitel ŘSZK Ing. Bronislav Malý.

Porovnání nákladů za posledních 19 zimních období zachycuje graf na webu www.rszk.cz. Ukazuje například, že nejnáročnější bylo zimní období 2012/2013, nejmírnější zimou pak byla ta následující v roce 2013/2014. Finanční srovnání zimní údržby silnic je však zkresleno inflací a postupným růstem jednotkových cen za výkony zimní údržby.

 

 

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.