Na investičních stavbách letos prostavíme 435 milionů, říká ředitel
Co nás letos čeká na silnicích II a III. třídy ve Zlínském kraji? Které rekonstrukce se na silniční síti připravují? Současnou situaci a výhledy na letošní rok přibližuje v krátkém rozhovoru ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Ing. Bronislav Malý.
Čím se zabývalo ŘSZK během zimního období?
Už ke konci minulého roku byla zahájena některá výběrová řízení na zhotovitele nově připravovaných staveb. Do konce února byly odevzdány nabídky ve výběrovém řízení na zhotovitele rekonstrukce silnice II/437 v Ratiboři na Vsetínsku. Jde o velkou stavbu o délce přes tři a půl kilometru, která bude spolufinancována z evropských fondů. Její cena se odhaduje na více než padesát milionů korun. Rovněž byly odevzdány nabídky na rekonstrukci silnice III/49018 ve Zlíně z Vršavy na Jižní Svahy. Délka úpravy činí 1,7 kilometru a také zde se předpokládá čerpání prostředků z evropských fondů. Vyhodnocujeme nabídky zhotovitelů na realizaci stavby v Těšánkách. Máme vyhodnoceno výběrové řízení na stavbu mostu v Karolince-Stanovnici. Už byly podepsány smlouvy o dílo na rekonstrukce silnic ve Zlíně-Štípě, v Traplicích, v Rymicích a na sanaci sesuvu svahu ve Valašské Bystřici. Další stavby se připravují.
Kolik staveb bude letos realizováno na krajských silnicích?
Máme již jasno o šesti velkých rekonstrukcích, které jsou spolufinancovány z evropských fondů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu. Čtyři začaly již v loňském roce a letos pokračují (Velké Karlovice - Soláň, Hovězí-průtah, Chvalčov - Tesák, nadjezd ve Vsetíně), dvě budeme nově zahajovat (Ratiboř, Zlín-Vršava - Jižní Svahy). Předpokládané letošní náklady na těchto šesti investicích mají objem asi 265 milionů korun. V plánu je kromě toho dalších šestnáct staveb financovaných plně z krajského rozpočtu. Asi za 170 milionů korun. Postupně je po schválení investičních záměrů v Radě Zlínského kraje doplňujeme do přehledu na našich internetových stránkách i se všemi základními informacemi o nich. Pokud jde o celkové investiční prostředky, měli bychom jich mít letos k dispozici přibližně stejně jako v minulém roce.
Budou se letos opravovat silnice také za státní peníze, jak tomu bylo v několika uplynulých letech?
Poskytnutí dotace krajům na opravy silnic II. a III. třídy ze Státního fondu dopravní infrastruktury zatím nebylo schváleno, ale my bychom s ním velmi rádi počítali. Máme připraven seznam až čtyř desítek úseků krajských silnic, kde by se mohly ještě v tomto roce uskutečnit zpravidla celoplošné obnovy povrchů, pokud bychom získali alespoň sto milionů korun od SFDI. Asi polovina z toho by se mohla realizovat na základě již uzavřených rámcových smluv se zhotoviteli, takže by se celý proces nezdržoval ani časově náročnými výběrovými řízeními. Jde o akce z tzv. provozních - neinvestičních prostředků, a pokud bychom je nedostali od SFDI nebo pokud by nám je v podobě dodatečného posílení rozpočtu neposkytl Zlínský kraj, musely by se tyto obnovy povrchů odložit na příští léta.
Přes zimu byly práce na stavbách přerušeny. Kdy počítáte s jejich obnovou?
Hodně záleží na počasí. Jestli ustoupí mrazy a začne se rychle oteplovat, některé stavby by se mohly rozběhnout už kolem poloviny března. Ale například na rekonstrukci nadjezdu ve Vsetíně se podle možností pracovalo i během zimy.
Jaký předpokládáte dopad letošní stavební činnosti na motoristy? Bude hodně uzavírek?
Bez uzavírek se silnice opravovat nedají. Někde se podaří vymyslet řešení, že se postupuje po polovinách vozovky a uzavírky jsou jen částečné, jezdí se střídavě v jednom jízdním pruhu a na řidiče čeká určité zdržení před semafory. Někde to ale z různých technických důvodů nejde a musí se stanovovat uzavírky úplné a posílat motoristy po objízdných trasách. Na určitou dobu se letos objeví úplné uzavírky například v Sulimově, ve Zlíně-Štípě, v Rymicích, Milovicích (část obce Soběsuky), Pitíně, Traplicích, ve Zlechově i ve Vsetíně. Věříme, že motoristé budou mít pro zdržení na objízdných trasách pochopení, protože se jim všechna dočasná omezení vrátí ve vyšší kvalitě krajské silniční sítě.