Na krajských silnicích přibude 300 kilometrů dělicích čar
Zlínský kraj - Na silnicích II. a III. třídy ve Zlínském kraji přibude během dvou let téměř 300 kilometrů středových dělicích čar. Obnova i nástřik nového vodorovného dopravního značení na krajských silnicích začínají od poloviny dubna a potrvají až do konce listopadu.
„Silnice, která je rozdělena středovou dělicí čárou, je pro jízdu vozidel bezpečnější. Řidič se při jízdě snáze orientuje a jasně před sebou vidí hranici svého jízdního pruhu. Zlínský kraj se proto rozhodl doplnit v zájmu zvyšování bezpečnosti silničního provozu středové dělicí čáry na dalších téměř 300 kilometrů silnic II. a III. třídy, které dosud toto vodorovné dopravní značení neměly," uvedl krajský radní, který má na starosti oblast dopravy, Ing. Jaroslav Kučera. V roce 2016 bude nově vyznačeno 166 kilometrů dělicích čar, v roce 2017 to bude ještě dalších 127 kilometrů.
Dělicí čáry se aplikují na silnicích s větším dopravním významem a s větším počtem vozidel. Již nyní je to většina silnic II. třídy a asi 14 procent silnic III. třídy. Ze všech krajských silnic (cca 1 760 kilometrů) má nyní středovou dělicí čáru 666 kilometrů silnic. V roce 2001, když byly silnice II. a III. třídy převedeny ze státu do vlastnictví krajů, mělo v našem kraji dělicí čáru jen 440 kilometrů těchto silnic. Do konce roku 2017 by se měla délka krajských silnic opatřených dělicí čárou prodloužit na 959 kilometrů, což bude představovat 54 procent krajské silniční sítě.
Vodorovné dopravní značení na krajských silnicích obnovuje nebo nově pořizuje pro Ředitelství silnic Zlínského kraje celkem 5 zhotovitelů - firma Osfer Morava z Uherského Hradiště a organizace Správa a údržba silnic Kroměřížska, Slovácka, Valašska i Zlínska. Jejich práce v terénu se rozběhnou od 18. dubna.
U vodorovného dopravního značení se používají dvě hlavní technologie: nástřik reflexní barvy, nebo pokládka vrstvy trvanlivého plastu. „Nástřiky barvou na přechodech pro chodce musíme obnovovat každý rok, dopravní stíny a šipky vydrží zpravidla tři roky. Plast je trvanlivější - jeho obnova je potřebná zpravidla po 5 letech," upřesnil provozně-technický náměstek ŘSZK Ing. Radek Berecka.
Z důvodů bezpečnosti pracovníků, potřeby dostatečné venkovní teploty a suchosti povrchu vozovky je nutno obnovovat vodorovné dopravní značení ve dne, na dopravně zatížených silnicích o víkendech. Děje se tak za běžného provozu, pouze za krátkodobého přesměrování dopravy do jiného jízdního pruhu. „Prosíme řidiče, aby dbali v těchto místech zvýšené opatrnosti, snížili rychlost a neohrožovali bezpečnost pracovníků na vozovce ani nepoškozovali ještě nezaschlé nástřiky, které jsou označeny dopravními kužely," připomíná Radek Berecka.
Za obnovu starého i pořízení nového vodorovného dopravního značení zaplatí v tomto roce ŘSZK zhotovitelům dohromady šest milionů korun.
Vydáno ve spolupráci s KÚ ZK