Zima je drahá, ale investic do krajských silnic bude letos opět hodně

Zimní sezona se pomalu chýlí ke konci. A na Ředitelství silnic Zlínského kraje už se všechno připravuje pro zahájení nových rekonstrukcí krajské silniční sítě, které se budou moci rozběhnout, jakmile sníh definitivně zmizí. To je také vhodná příležitost pro položení několika otázek řediteli ŘSZK Ing. Bronislavu Malému.

- - -

Dá se už v tuto chvíli hodnotit poslední sezona zimní údržby silnic?

Březen už bývá zpravidla při zimní údržbě silnic mírnější, takže se již nyní o určité ohlédnutí za zimou můžeme pokusit. Počasí v lednu bylo opravdu zimní, což přineslo docela vysoké výkony při odstraňování sněhu a posypu vozovek. O mnoho menší nebudou ani náklady na zimní údržbu za únor. Náklady přes 40 milionů korun za leden jsou jen o něco nižší než cena za zimní údržbu v celém roce 2014! Letošní zimní údržba tak bohužel - na rozdíl od loňského roku s mimořádně mírnou zimou - docela zásadně odčerpá naše finance na údržbu a opravy silnic. Obecně platí, že o co více prostředků musíme vynaložit na posyp a pluhování v zimě, o to méně zbude na letní opravy vozovek.

Byla letošní zima na silnicích Zlínského kraje něčím specifická?

Pozitivně se mi hodnotí skutečnost, že na našich silnicích nevznikly kalamitní situace, že jsme nemuseli řešit vážné problémy s nesjízdností nebo dopravními komplikacemi. Specifické pro letošní rok bylo v několika případech krátkodobé uzavírání neudržovaných úseků na žádost policie. Někteří řidiči stále podceňují přechodné dopravní značky, vjíždějí do úseků, kde se údržba neprovádí a potom mají problémy a havarují. Dopravní policisté nás pak vyzývají k osazení zákazů vjezdu, které platí až do chvíle, než policie opět rozhodne o odstranění těchto zákazových značek.

Kdy se na krajských silnicích rozběhnou rekonstrukce - investiční stavby?

Předpokládáme, že práce na čtyřech stavbách, které byly zahájeny v loňském roce, budou zahájeny už někdy v polovině března. Jinak jsme před Vánocemi předložili čtyři projektové žádosti na financování z ROPu, s tím, že se jedná o poslední výzvu k předkládání projektových žádostí v oblasti dopravy. Tyto akce se již soutěží a měli bychom na ně získat 130 milionů korun z „Evropy". Brzy se však ukázalo, že to ještě nebyl „last call", ten přichází až nyní v podobě výzvy číslo 58. Termín pro odevzdání projektů je 27. března a naše oddělení přípravy staveb se rozhodně nenudí, spíš to tam vře!

Takže rok 2015 nebude tak chudý na stavby, jak zdálo ještě před půl rokem?

To určitě ne. Ke zmiňovaným stavbám z ROPu a k těm, které pokračují z loňska, nám přibývá ještě 160 milionů korun z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Dopravní komisi při Asociaci krajů se podařilo vyjednat peníze ze státní kasy na krajské silnice. Myslím, že je to i tím, že současný ministr dopravy vnímá špatný stav krajských silnic, ale i důležitost této sítě pro obslužnost a dostupnost v celé republice, a proto neměl problém s uvolněním čtyř miliard dohromady pro všechny kraje. Naše silnice tvoří jen 4 procenta z celkové délky, a proto můžeme vyčerpat zmíněných 160 milionů. V tuto chvíli ještě není o všem rozhodnuto, ale pokládám za pravděpodobné, že při využití ROP a příspěvku SFDI celkový počet našich investičních staveb v roce 2015 opět přesáhne tři desítky. Stavby, jejichž investiční záměry už schválili krajští radní, postupně zveřejňujeme v tabulce na našich internetových stránkách.

Nezaskočilo vás to? Stačí Zlínský kraj tyto neplánované prostředky smysluplně využít?

Potřeby silnic II. a III. třídy na opravy jsou velké a náš seznam vhodných akcí je dlouhý. Část prostředků bude použita na přebudování špatných mostů, část využijeme na opravy povrchů, chceme položit přes 35 kilometrů nových asfaltobetonových koberců. Některé stavby jsou připravovány s obcemi, které budou souběžně budovat například kanalizace, chodníky nebo upravovat zelené plochy podél silnic. Jsem rád, že část peněz padne i do těchto průjezdních úseků a vážím si dobré spolupráce se starosty.

Daří se stav silnic II. a III. třídy zlepšovat?

Spíše jen udržovat. Na podstatné celoplošné zlepšení kvality krajské silniční sítě by bylo potřeba vynakládat ještě více prostředků. Za poslední roky, kdy čerpáme peníze z ROP, se zlepšil stav silnic II. třídy. Na nich už máme jen necelých 85 kilometrů v havarijním stavu. Silnice III. třídy jsou na tom hůř - tam zůstává v havarijním stavu asi 625 kilometrů. Nicméně o pozitivním trendu svědčí výsledky odborného posuzování stavu mostů. Už třetím rokem po sobě nemáme na krajské silniční síti v havarijním stavu žádný most.

 

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.